Tuesday, August 17, 2010

 Ketupat ialah sejenis hidangan daripada nasi atau pulut yang dibungkus dengan daun kelapa dan direbus dalam periuk yang terkenal di Malaysia, Indonesia serta beberapa negara Asia Tenggara lain.


      Jenis ketupat bergantung kepada bahan yang digunakan dan daun yang digunakan untuk membuat bungkusannya. .Ketupat pulut ialah ketupat yang mengunakan beras pulut sebagai bahan asasnya, manakala ketupat nasi dibuat daripada beras. Biasanya dibungkus dengan daun kelapa.
 
     Nasi lemak merupakan makanan kegemaran bagi orang Malaysia dan Singapura terutama sebagai sarapan pada waktu pagi.. Nasi lemak merujuk kepada nasi yang dimasak dengan menggunakan santan kelapa, bagi menambah rasa lemaknya.. Kadangkala daun pandan dimasukkan semasa nasi lemak dimasak bagi menambahkan aromanya.

     Nasi lemak biasanya dihidangkan dengan telur, timun,ikan bilis goreng dan sambal..Tetapi kini nasi lemak dijual dengan pelbagai lauk yang termasuk tetapi tidak terhad kepada daging,ayam, sotong ,udang, limpa, dan hati (lembu)
                                                              Jikalau ingin cuba sila ikut berikut

1.masukan beras,garam,daun pandan dan satan secukupnya ke dalam periuk.masak hinga kering


2.panas kan minyak masak di dalam kuali.Tumiskan bahan(A) hinga karing.tuangkan air asam jawa secukupnya.

3.Apa bila mendidih,masukan bawang bersar,gula,garam dan ikan bilis goreng.masak hingga sambal pebat.
 
4.cara menghidangi sedukkan nasi lemak ke dalam pingan.bubukan samabl tumis,kacang goreng,ikan bilis goreng timun dan telur rebus.


5.sesuai saja dihidangkan dengan sambal kering,sambal sotong,sambal udang atau sambal ayam.

No comments:

Post a Comment